Access

Het beroemde concertgebouw van Wenen krijgt een nieuwe toegangsoplossing

Wanzl rust de Wiener Musikverein namelijk uit met Galaxyports voor de medewerkers- en artiesteningang

© Musikverein/Mario Graf

De Wiener Musikverein staat wereldwijd bekend als een van de meest traditierijke concertgebouwen en als thuisbasis van de toporkesten van Wenen. Ook internationale artiesten van wereldklasse treden hier regelmatig op. Op de Karlsplatz, vlak bij de Ringstraße, de prachtige Weense boulevard, bevindt zich het gebouw dat in 1870 door Theophil Hansen in historische stijl werd gebouwd. Vanuit de prachtige grote zaal van het concertgebouw, ook wel ‘Goldener Saal’ genoemd, wordt elk jaar het beroemde nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker uitgezonden. Elke dag komen er honderden mensen naar dit concertgebouw, dat 365 dagen per jaar open is. Om een gecontroleerde en veilige toegang te garanderen, werd de medewerkers- en artiesteningang uitgerust met het toegangssysteem Galaxyport van de Access Solutions-expert Wanzl.

Meer veiligheid voor de Wiener Musikverein

Jaarlijks staan er ongeveer 500 concerten op het programma van de Wiener Musikverein. Met zijn eersteklas programma wordt dit concertgebouw beschouwd als het centrum van de rijke muziekcultuur van Wenen, dat vrienden van zowel klassieke als moderne muziek uit de hele wereld aantrekt. Dagelijks vinden er repetities en concerten plaats in het concertgebouw, dus veel mensen betreden en verlaten het gebouw. “Na een interne veiligheidsbeoordeling werd er besloten om de toegang gecontroleerder en veiliger te maken – en wel niet alleen bij de hoofdingang voor de concertbezoekers. Bij de zij-ingang, die met name voor medewerkers en artiesten is bestemd, zijn er elektronische toegangscontroles van Wanzl geïnstalleerd”, aldus Mag. Renate Futterknecht, commercieel directeur van de Wiener Musikverein. Daniel Elsner, verantwoordelijk projectleider bij Wanzl Oostenrijk, vertelt verder: “De twee Galaxyports van Wanzl maken zowel een comfortabele en beveiligde toegang tot het gebouw als een gereguleerde check-out bij het verlaten van het gebouw mogelijk.”

© Musikverein/Mario Graf

Discrete en eenvoudige toegangsoplossing

Een transparante zwenkarm van enkellaags veiligheidsglas en een slanke roestvrijstalen zuil met antracietgrijze coating – met dit ingetogen moderne design passen de Galaxyports discreet in de entreezone van het concertgebouw. “Het totale systeem van twee doorgangen werd klantspecifiek geconfigureerd volgens de behoeften van Wiener Musikverein. Twee verschillende doorgangsbreedtes garanderen ondanks de beperkte ruimte de grootst mogelijke toegankelijkheid”, beschrijft Daniel Elsner de toegangsoplossing. Led-zwenkarmverlichting geeft de bedrijfs- en vrijgavetoestand aan. De zwenkarmen gaan in twee richtingen open, waarbij de openingsrichting wordt herkend via scanzuilen die ervoor zijn geplaatst. Elke medewerker in het gebouw heeft een eigen RFID-kaart, waarmee hij/zij het gebouw via de installatie kan betreden en weer verlaten. Artiesten en bezoekers worden daarentegen door de portier via een bedieningspaneel of radiografische afstandsbediening geautoriseerd om het gebouw te betreden. “De installatie moet enerzijds zo eenvoudig mogelijk zijn, anderzijds intuïtief qua montage. Elke doorgang heeft daarom aparte RFID-scanzuilen die ervoor zijn geplaatst. De aanvankelijke bezorgdheid over de gewijzigde omstandigheden is in een mum van tijd verdwenen dankzij het gebruiksgemak en de verhoogde veiligheid”, aldus Renate Futterknecht.

Klantspecifiek ontwerp en montage

Het hele project duurde ongeveer een jaar, vanaf het eerste contact met de Wiener Musikverein tot de oplevering van het volledig geïnstalleerde systeem. Bij het project was een internationaal team van Wanzl uit Oostenrijk en Duitsland betrokken, dat de installatie niet alleen klantspecifiek heeft geconstrueerd maar ook ter plaatse heeft gemonteerd. “Hiervoor waren er verbouwingswerkzaamheden voor de onderconstructie en uitsparingen in de muren en in de portiersloge nodig. Een uitdaging daarbij was de montage tijdens de lopende repetities en concerten, waar ons team natuurlijk rekening mee hield”, aldus Daniel Elsner. Design, functionaliteit, klantspecifieke oplossing, competente afwikkeling en service – dat waren de criteria op basis waarvan de Wiener Musiekverein voor Wanzl heeft gekozen. “De hoge inzetbaarheid ter plaatse, het rekening houden met onze specifieke eisen en de kwaliteit van het product hebben ons van Wanzl overtuigd”, aldus Renate Futterknecht.